Czynności eksploatacyjne kierowcy wózka jezdniowego
Do czynności mających decydujący wpływ na bezpieczeństwo eksploatacji wózków jezdniowych zaliczymy szereg opisanych poniżej działań, jakie powinni podejmować kierowcy zarówno przed, w trakcie, jak i po zakończeniu pracy.
Czynności przed przystąpieniem do pracy
PAMIĘTAJ!
– praca może być wykonywana wyłącznie wózkiem jezdniowym posiadającym ważną decyzję UDT zezwalającą na jego eksploatację,
– w czasie eksploatacji wózka należy przestrzegać instrukcji obsługi oraz instrukcji stanowiskowej bhp,
– w przypadku stwierdzenia uszkodzenia wózka należy go bezzwłocznie unieruchomić oraz natychmiast powiadomić przełożonego.
Codzienne czynności kierowcy wózka jezdniowego przed przystąpieniem do pracy są następujące:
- sprawdzenie książki eksploatacji (obsługi) UTB pod kątem stwierdzenia ewentualnych wpisów o usterkach,
- przeprowadzenie wizualnych oględzin wózka,
- sprawdzenie prawidłowości układów:
– kierowniczego (luz, skręt itp.),
– hamulcowego,
– napędowego,
– osprzętu dodatkowego,
- sprawdzenie mechanizmów podnoszenia, przechyłu masztu i przesuwu wideł, w tym w szczególności:
– stanu układu hydraulicznego (wycieki na złączach, przewodach lub zbiornikach),
– stanu wideł, łańcucha oraz masztu,
- sprawdzenie oświetlenia i sygnalizacji (m.in. kierunkowskazy, światła stop),
- sprawdzenie stanu opon,
- sprawdzenie poziomu:
– paliwa (wózki z napędem spalinowym) – ewentualnie należy uzupełnić,
– naładowania akumulatora oraz poziomu elektrolitu (wózki z napędem elektrycznym),
– cieczy chłodzącej (wózki z napędem spalinowym) – ewentualnie należy uzupełnić,
– oleju hydraulicznego – ewentualnie należy uzupełnić,
– oleju w silniku (wózki z napędem spalinowym) – ewentualnie należy uzupełnić,
- po uruchomieniu silnika sprawdzenie:
– funkcjonowania układu smarowania i chłodzenia,
– ładowania akumulatora,
– sterowania układu hydraulicznego oraz czy pracuje prawidłowo,
- odnotowanie sprawności wózka w książce eksploatacji UTB – od tego momentu kierowca przejmuje odpowiedzialność za wózek jezdniowy.
Czynności kierowcy podczas pracy
PAMIĘTAJ!
– przed uruchomieniem silnika należy sprawdzić, czy dźwignia zmiany biegów znajduje się w położeniu neutralnym,
– kierowca powinien ściśle przestrzegać instrukcji uruchamiania i obsługi silnika.
Kierowca w czasie pracy (jazdy) wózkiem widłowym powinien:
- monitorować prawidłowość działania zespołów i mechanizmów wózka jezdniowego, tj. kontrolować:
– pracę silnika (spalinowego lub elektrycznego),
– stopień wyładowania akumulatora,
– prawidłowość działania układu kierowniczego i hamulcowego,
– prawidłowość działania układu hydraulicznego (mechanizmu podnoszenia i przechyłu masztu oraz osprzętu dodatkowego),
– prawidłowość działania sprzęgła i skrzyni biegów,
– prawidłowość działania przekładni lub sprzęgła (w zależności od konstrukcji wózka),
– prawidłowość działania oświetlenia i lampek sygnalizacyjnych,
- pracę wykonywać w hełmie ochronnym – jeżeli takie wymogi bezpieczeństwa zostały określone przez pracodawcę jako obowiązujące w zakładzie pracy,
- usytuować się na miejscu dla kierowcy w taki sposób, aby widział trasę przejazdu, a jeżeli wysokość ładunku ogranicza widoczność, wówczas powinien jechać tyłem lub mieć osobę pilotującą,
- przestrzegać obowiązujących przepisów i zasad ruchu drogowego,
- zachować bezpieczną odległość od innych pojazdów oraz od przemieszczających się osób,
- prowadzić wózek jezdniowy z prędkością dostosowaną do warunków występujących w zakładzie pracy, umożliwiającą bezpieczne zatrzymanie w sytuacji awaryjnej ,
- przestrzegać dostosowania przemieszczanego ciężaru do dozwolonego udźwigu nominalnego wózka, prawidłowo umieścić ładunek na widłach,
- wewnątrz pomieszczeń poruszać się wyłącznie po wyznaczonych do tego celu drogach transportowych,
- podczas jazdy trzymać nogi na podeście oraz nie wystawiać kończyn poza obrys wózka,
- składować ładunki zgodnie z zasadami bezpiecznego składowania,
- w czasie podnoszenia i opuszczania ładunków:
– zwrócić uwagę, aby w zasięgu pracy wózka nie znajdowały się osoby postronne,
– wydzielać strefę pracy za pomocą taśm, łańcuszka lub linki,
- manewry hamowania, ruszania oraz podnoszenia i opuszczania ładunku wykonywać płynnie oraz z zachowaniem zasad bezpieczeństwa,
- w czasie jazdy jeździć z widłami uniesionymi na około 300 mm ponad powierzchnię jezdni oraz masztem pochylonym maksymalnie do tyłu (na wózek),
- przy zjeździe z rampy lub innej pochyłości zjeżdżać tyłem,
- w przypadku wózków z napędem elektrycznym przełączać dźwignię zmiany kierunku (przód – tył) w czasie postoju wózka,
- uwzględnić w czasie pracy na placu warunki atmosferyczne:
– wiatr,
– widoczność,
– wyładowania atmosferyczne,
- zachować bezpieczne odległości od sieci elektroenergetycznych:
– 3 m – dla linii o napięciu znamionowym nieprzekraczającym 1 kV,
– 5 m – dla linii o napięciu znamionowym powyżej 1 kV, lecz nieprzekraczającym 15 kV,
– 10 m – dla linii o napięciu znamionowym powyżej 15 kV, lecz nieprzekraczającym 30 kV,
– 15 m – dla linii o napięciu znamionowym powyżej 30 kV, lecz nieprzekraczającym 110 kV,
– 30 m – dla linii o napięciu znamionowym powyżej 110 kV.
Czynności po zakończeniu pracy
Kierowca po zakończeniu jazdy (pracy) jest zobowiązany:
- pozostawić wózek jezdniowy w miejscu do tego wyznaczonym, określonym przez pracodawcę, znajdującym się w bezpiecznej odległości od torowisk kolejowych, linii elektroenergetycznych oraz innych linii technologicznych,
PAMIĘTAJ!
Zabronione jest parkowanie na drogach ewakuacyjnych, pożarowych oraz w miejscach utrudniających dostęp do urządzeń i instalacji ochrony przeciwpożarowej.
- opuścić widły w dolne położenie, maszt odchylić do przodu tak, aby widły wsparły się o podłoże,
- dźwignie pozostawić w położeniu neutralnym,
- zaciągnąć hamulec pomocniczy,
- wyjąć kluczyk ze stacyjki i odłączyć akumulator lub baterię, przekazując je do ładowania, jeżeli zachodzi taka konieczność,
- oczyścić wózek jezdniowy,
- odnotować w książce eksploatacji UTB jego stan techniczny i przebieg,
- przekazać książkę wraz z kluczykiem osobie odpowiedzialnej,
- powiadomić przełożonego o zauważonych podczas eksploatacji wózka usterkach i nieprawidłowościach.
Czynności zabronione
Ze względów bezpieczeństwa kierowcy wózka jezdniowego nie wolno:
- używać wózka niesprawnego technicznie lub niezgodnie z jego przeznaczeniem określonym przez producenta,
- jeździć bez zapiętych pasów,
- dokonywać jakichkolwiek samodzielnych napraw i obsługi bez odpowiednich kwalifikacji i uprawnień konserwatorskich,
- obciążać wózka ponad udźwig nominalny,
- jeździć z podniesionymi widłami (powyżej określonych 300 mm),
- uruchamiać mechanizmu podnoszenia podczas jazdy wózkiem,
- podnosić ładunku w sposób niezgodny z zasadami bezpieczeństwa (np. jednym kłem wideł),
- podnosić ludzi na widłach lub innym osprzęcie,
- pokonywać zakrętów z nadmierną prędkością (gwałtownie),
- zawracać na wzniesieniach,
- gwałtownie hamować, szczególnie podczas jazdy z ładunkiem,
- podnosić lub opuszczać ładunku, jeżeli w pobliżu znajdują się osoby postronne,
- wjeżdżać na drogi i place o nieodpowiedniej nawierzchni lub szerokości niedostosowanej do szerokości wózka,
- wjeżdżać na pomosty, rampy, stropy o niesprawdzonej wytrzymałości,
- wjeżdżać do pomieszczeń produkcyjnych, w których mogą znajdować się ludzie, wózkami z napędem spalinowym,
- pokonywać wzniesień o nachyleniu większym niż ustalone przez producenta,
- wchodzić lub schodzić z wózka w czasie jazdy,
- przekazywać wózka osobom postronnym,
- prowadzić wózka w stanie po spożyciu alkoholu lub nietrzeźwości bądź pod działaniem innych substancji odurzających,
- palić papierosów, spożywać posiłków lub prowadzić rozmów w czasie jazdy wózkiem,
- przewozić ładunków, których wymiary nie są dostosowane do wymiarów platformy ładunkowej bądź są rozmieszczone niesymetrycznie względem osi symetrii wózka.
Skomentuj