
Kiedy należy wyznaczyć koordynatora ds. BHP?
Z uwagi na dużą różnorodność prac wykonywanych przez pracowników jednocześnie w tym samym miejscu (np. na budowie), zatrudnionych przez różnych pracodawców niezbędne jest koordynowanie realizacji poszczególnych zadań.
W polskim ustawodawstwie ogólny zapis o powoływaniu koordynatora odnaleźć można tylko w art. 208 Kodeksu pracy. Określa on, że jeżeli w tym samym miejscu wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, pracodawcy Ci mają obowiązek:
- współpracować ze sobą,
- wyznaczyć koordynatora, sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu,
- ustalić zasady współdziałania, uwzględniające sposoby postępowania w przypadku wystąpienia zagrożeń dla zdrowa lub życia pracowników,
- informować siebie nawzajem oraz pracowników lub ich przedstawicieli o działaniach w zakresie zapobiegania zagrożeniom zawodowym, występującym podczas wykonywania przez nich prac.
Wyznaczenie ww. koordynatora ma na celu zapewnienie jednolitego nadzoru i powinno dawać gwarancję pełnego respektowania przepisów bhp w miejscu wykonywania prac.
Skomentuj