
Pracodawcy rezygnują z firmowych wigilii
W tym roku pracodawcy rezygnują z organizowania dla pracowników świątecznego spotkania, wzrósł natomiast odsetek firm, które wręczą pracownikom bony podarunkowe – wynika z badania Instytutu Badawczego Randstad i Gfk Polonia. Pracodawcy deklarują, że na inicjatywy świąteczne wydadzą więcej niż rok temu.
W tym roku jedna czwarta firm planuje zorganizować spotkania świąteczne dla pracowników, podczas gdy rok temu takie plany deklarowało 47 proc. pracodawców.
Na tegoroczne święta bez wątpienia wpłynęła pandemia COVID-19. Spotkania świąteczne, które plasowały się zwykle na pierwszej pozycji wśród inicjatyw skierowanych do pracowników, teraz w części przypadków prawdopodobnie nie mogą się odbyć z powodu epidemii – zauważa Instytut Badawczy Randstad.
35 proc. firm planuje przekazać pracownikom premie okolicznościowe, a 33 proc. bony podarunkowe. 23 proc. pracodawców chce dać upominki dla dzieci pracowników. W porównaniu z badaniem sprzed roku bony podarunkowe znacznie zyskały na popularności (wówczas 26 proc. firm deklarowało przekazanie bonów).
Nieznacznie wzrosła popularność angażowania pracowników w akcje charytatywne (z 18 do 21 proc.). 21 proc. firm nie planuje żadnych specjalnych działań związanych ze świętami (rok temu 16 proc.).
Z badania wynika, że w tym roku pracodawcy zamierzają wydać więcej na inicjatywy bożonarodzeniowe niż w 2019 roku. 35 proc. firm (wzrost o 16 p.p.) planuje wydać 300-500 zł na jednego pracownika. Spadł za to odsetek firm, przewidujących wydatek mniejszy niż 300 zł.
W większości firm bony podarunkowe – według deklaracji pracodawców – będą przyznawane wszystkim pracownikom. W przypadku premii okolicznościowych 81 proc. planuje przyznać je wszystkim pracownikom, 12 proc. większości, natomiast 7 proc. mniej niż połowie załogi lub tylko pojedynczym pracownikom. Przeważnie kwota bonów oraz premii będzie zróżnicowana np. ze względu na stanowisko czy dział.
Komentując wyniki badania Monika Hryniszyn, dyrektor personalna i członek zarządu Randstad Polska zauważyła, że spotkania wigilijne dla wielu pracowników były okazją do integracji z zespołem, a dla pracodawców okazją do budowania dobrej atmosfery w miejscu pracy.
Dlatego też w tym roku warto pomyśleć nad alternatywą dla takich inicjatyw, choćby wirtualnym spotkaniem przedświątecznym z drobnymi atrakcjami, jak wspólne przyrządzanie świątecznych potraw – stwierdziła.
Zdaniem Moniki Fedorczuk, eksperta rynku pracy Konfederacji Lewiatan, obecna sytuacja jest dużym wyzwaniem dla działów HR.
Konieczne stało się zastąpienie dotychczasowych tradycji firmowych związanych z obchodami świąt innymi formami (…). Widać wyraźnie, że na razie nie ma nowych pomysłów na sprostanie temu zadaniu. Być może w kolejnych latach pojawią się inne rozwiązania na okołoświąteczne inicjatywy lub też – o ile sytuacja wróci do poprzedniego stanu – z ulgą wrócimy do znanych sposobów firmowego świętowania – powiedziała.
Badanie zrealizowano od 6 października do 8 listopada metodą CATI na próbie 1000 przedsiębiorstw reprezentatywnej ze względu na region i wielkość firmy.
Skomentuj