Rodzaje kwalifikacji wymaganych przy konserwacji UTB
Podobnie jak w przypadku operatorów, przyszli konserwatorzy poddozorowych urządzeń transportu bliskiego muszą posiadać odpowiednie uprawnienia.
Zaświadczenia kwalifikacyjne, bo o tych mowa, wydają jednostki dozoru technicznego, np. Urząd Dozoru Technicznego. Sprawdza on kwalifikacje konserwatorów zgodnie z ustawą z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (J. t.: Dz. U. z 2013 r. poz. 963, z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. Nr 79, poz. 849), zmienionym rozporządzeniem z dnia 20 lutego 2003 r. (Dz. U. Nr 50, poz. 426), wydanym na podstawie art. 23 ust. 5 ustawy o dozorze technicznym. W rozporządzeniu tym znajdziemy wzór wniosku egzaminacyjnego, który trzeba złożyć w oddziale UDT w miejscu, gdzie planujemy zdawać egzamin (tu znajdziemy adresy i kontakt do 29. oddziałów UDT http://www.udt.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=164&Itemid=514). Procedura jest identyczna jak w przypadku egzaminów dla operatorów, różni się za to tematyką. UDT wyznacza komisję egzaminacyjną i termin egzaminu po rozpatrzeniu wniosku. Na jednym wniosku można umieścić urządzenia należące tylko do jednej z 14 grup wymienionych poniżej (mogą to być np. dźwigi osobowe i towarowe, z napędem elektrycznym i ze sterowaniem mikroprocesorowym oraz stycznikowo-przekaźnikowym). Egzamin składa się z części teoretycznej oraz praktycznej. Kiedy ukończymy go z wynikiem pozytywnym, UDT wydaje zaświadczenie kwalifikacyjne potwierdzające umiejętność praktycznego wykonywania czynności oraz znajomość warunków technicznych dozoru technicznego, norm i przepisów prawnych. Do egzaminu możemy przygotować się sami lub może nas przygotować jednostka szkoleniowa, która ma odpowiednią kadrę i możliwości sprzętowe, żeby przeprowadzić zajęcia praktyczne. Firmy szkoleniowe często organizują egzaminy w pełnym zakresie. Należy sprawdzić, czy firma szkoleniowa posiada programy kursu zatwierdzone przez Urząd Dozoru Technicznego.
Uprawnienia do konserwacji urządzeń transportu bliskiego
1. Dźwigi osobowe i towarowe:
√ z napędem elektrycznym:
– ze sterowaniem stycznikowo-przekaźnikowym
– ze sterowaniem mikroprocesorowym
√ z napędem hydraulicznym:
– ze sterowaniem stycznikowo-przekaźnikowym
– ze sterowaniem mikroprocesorowym
√ dźwigi towarowe małe
2. Dźwigi budowlane:
√ towarowe
√ towarowo-osobowe
3. Urządzenia dla osób niepełnosprawnych
4. Suwnice, wciągniki i wciągarki:
√ ogólnego przeznaczenia
√ specjalnego przeznaczenia
5. Wciągarki i wciągniki:
√ ogólnego przeznaczenia
√ specjalnego przeznaczenia
6. Żurawie:
√ wieżowe
√ samojezdne i przeładunkowe (przenośne)
√ przeładunkowe (przenośne)
√ stacjonarne i przewoźne
√ stoczniowe i portowe
7. Podesty:
√ wiszące
√ masztowe
√ przejezdne
√ platformy załadowcze, w tym do transportu osób
8. Układnice magazynowe
9. Dźwignice linotorowe
10. Wyciągi towarowe:
√ stacjonarne, przewoźne i przenośne
√ wyciągi statków
11. Dźwigniki:
√ podnośniki pojazdów, w tym systemy do parkowania pojazdów
√ stacjonarne, przewoźne i przenośne
√ montowane na pojeździe
12. Urządzenia do manipulacji kontenerami
13. Przenośniki osobowe i towarowe:
√ schody i chodniki ruchome
√ przenośniki dla celów rekreacyjno-rozrywkowych
√ przenośniki towarowe
14. Wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia:
√ wózki jezdniowe podnośnikowe z wyłączeniem specjalizowanych
√ wózki jezdniowe podnośnikowe, w tym specjalizowane*
*materiały ze strony www.udt.gov.pl
Uprawnienie kwalifikacyjne wydawane przez UDT są bezterminowe, ale ważne są razem z dowodem osobistym, posiadają również jego wielkość (tot.1,2).
Skomentuj