
Substancje niebezpieczne
Substancje niebezpieczne – czyli wszelkie ciecze, gazy lub ciała stałe, które stanowią zagrożenie dla zdrowia lub bezpieczeństwa pracowników – występują w prawie wszystkich miejscach pracy.
W całej Europie miliony pracowników stykają się z czynnikami chemicznymi i biologicznymi, które mogą im zaszkodzić.
Obowiązki zawodowe 15% pracowników w UE obejmują kontakt z substancjami niebezpiecznymi, a kolejnych 15% wdycha w pracy dym, opary, proszek lub pył.
Stosowanie niektórych bardzo niebezpiecznych substancji – takich jak azbest, który powoduje raka płuc i inne śmiertelne choroby układu oddechowego – jest obecnie zakazane lub podlega ścisłej kontroli. Inne szkodliwe substancje są jednak nadal w powszechnym użytku i wprowadzono prawodawstwo, aby zapewnić należyte podejście do stwarzanych przez nie zagrożeń.
Zagrożenia dla zdrowia
Porady dla pracodawców
Pierwszym krokiem służącym zapewnieniu pracownikom ochrony przed substancjami niebezpiecznymi jest ocena ryzyka. Następnie należy podjąć działania, aby w miarę możliwości wyeliminować lub zmniejszyć zagrożenie. Wreszcie należy regularnie monitorować sytuację i dokonywać przeglądu skuteczności podjętych działań.
Państwa członkowskie opracowały modele mające pomagać małym i średnim przedsiębiorstwom w przeprowadzeniu oceny ryzyka. Dodatkowe informacje znajdują się na stronie OSHwiki na temat zarządzania ryzykiem w odniesieniu do substancji niebezpiecznych .
Pracodawcy muszą także brać pod uwagę wszelkie grupy szczególnie wrażliwe, takie jak pracownicy młodzi, kobiety w ciąży i karmiące piersią, w przypadku których przepisy nakazują szczególną ochronę.
Środki zapobiegawcze
W prawodawstwie europejskim ustanowiono hierarchię środków , które pracodawcy są zobowiązani wdrożyć w celu ograniczenia zagrożeń stwarzanych dla pracowników przez substancje niebezpieczne. Na szczycie hierarchii środków ograniczających umieszczono eliminację i zastępowanie.
- Jeżeli jest to możliwe, należy wyeliminować zastosowanie substancji niebezpiecznych przez zmianę procesu lub produktu, w którym jest stosowana taka substancja
- Jeżeli eliminacja nie jest możliwa, substancję niebezpieczną należy zastąpić bezpieczną lub mniej niebezpieczną
- W przypadku gdy nie zapobiega się narażeniu pracowników na zagrożenie, należy zastosować zbiorowe środki ograniczające w celu jego usunięcia lub zmniejszenia. Zgodnie z prawem zastosowanie środków ochrony indywidualnej jest ostatecznością, gdy narażenia nie można odpowiednio ograniczyć za pomocą innych środków.
- W przypadku wielu substancji niebezpiecznych istnieją dopuszczalne stężenia w środowisku pracy, które muszą być przestrzegane
- Zarządzanie zagrożeniami stwarzanymi przez substancje niebezpieczne
- PPT Substancje niebezpieczne i ocena ryzyka (w 22 językach)
- Informator EU-OSHA na temat eliminacji i zastępowania substancji niebezpiecznych.
Dobry przepływ informacji
Aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom, należy na bieżąco informować ich o:
- Wynikach oceny ryzyka przeprowadzonej przez pracodawcę
- Zagrożeniach, na które są narażeni, i ich możliwym oddziaływaniu
- Działaniach, które należy podjąć, aby chronić siebie i innych
- Metodach sprawdzania i wykrywania nieprawidłowości
- Osobach, którym należy zgłaszać wszelkie problemy
- Wynikach kontroli narażenia lub nadzoru zdrowotnego
- Środkach zapobiegawczych podejmowanych w przypadku prac konserwacyjnych
- Procedurach udzielania pierwszej pomocy i postępowania w nagłych wypadkach
Skomentuj