
Usprawiedliwienie nieobecności w związku z powodzią
W związku z wrześniową powodzią, w której szczególnie ucierpieli mieszkańcy południowych rejonów Polski (części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego) wprowadzono szereg zmian do ustawy z dnia 16.09.2011 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi (Dz. U. z 2024 r. poz. 654). Niektóre z nich dotyczą uprawnień pracowniczych.
Na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16.09.2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz.U. z 2024 r. poz. 1371), wyznaczające zakres terytorialny, na którego obszarze zastosowanie znajdą rozwiązania przyjęte na czas usuwania skutków wspomnianej powodzi.
Przepisem odnoszącym się do tytułowej problematyki, który w przywołanej ustawie jest obecny od samego początku jej obowiązywania jest art. 8.
Na jego podstawie, faktyczna niemożność świadczenia pracy w związku z powodzią stanowi podstawę usprawiedliwienia nieobecności pracownika w pracy, za którą pracownikowi przysługuje prawo do odpowiedniej części minimalnego wynagrodzenia za pracę przez okres nie dłuższy niż 10 dni roboczych wynikających z rozkładu czasu pracy pracownika.
Skomentuj