
Więcej kontroli, większe kary? Sprawdź, co zmieni się w ustawie o PIP
Z dniem 1.01.2026 r. Państwowa Inspekcja Pracy ma uzyskać nowe uprawnienia, których celem będzie zwiększenie efektywności i skuteczności egzekwowania przestrzegania przepisów prawa pracy przez ten organ kontroli.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze ze zmian, które zostały przewidziane w projekcie ustawy z dnia 1.09.2025 r. o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw.
Decyzja przekształcająca umowę cywilnoprawną w umowę o pracę
Niewątpliwie najistotniejsza wśród wspomnianych zmian polegać będzie na przyznaniu inspektorom PIP kompetencji w zakresie przekształcania nieprawidłowo zawartych umów zlecenia w umowy o pracę w drodze decyzji administracyjnej.
W myśl art. 22 § 1 Kodeksu pracy (dalej: KP) stosunek pracy polega na osobistym wykonywaniu pracy określonego rodzaju we wskazanym przez pracodawcę miejscu i czasie, na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy.
Tak określone cechy stanowią istotne elementy stosunku pracy, odróżniające go od innych rodzajowo zbliżonych stosunków prawnych opartych, m.in. na umowie o dzieło, umowie zlecenia, czy też innych umowach, do których znajdują zastosowanie przepisy o zleceniu (art. 734 i nast. Kodeksu cywilnego).


Skomentuj