Wydanie świadectwa pracy z tytułu ustania jednej z równoczesnych umów o pracę
Czy w przypadku rozwiązania tylko jednej z równoczesnych umów o pracę należy wydać świadectwo pracy z urzędu?
Pytanie od czytelnika:
Jeden z naszych pracowników jest zatrudniony na dwóch jednoczesnych umowach o pracę, na dwóch różnych stanowiskach pracy: w Dziale Sprzedaży (1/2 etatu) i w Dziale Promocji (1/2 etatu).
Z końcem roku rozwiązaniu ulegnie jego umowa o pracę na stanowisku w Dziale Promocji i pracownik pozostanie w naszej firmie w zatrudnieniu tylko na jednej umowie o pracę w Dziale Sprzedaży.
Czy w takiej sytuacji, jesteśmy zobligowani do wydania mu świadectwa pracy „z urzędu”, czy też uznajemy, że skoro pozostaje w zatrudnieniu w oparciu o jeszcze jedną umowę o pracę – świadectwo pracy za zakończony okres zatrudnienia wydajemy tylko na jego wniosek?
Za utrwalony w orzecznictwie należy uznać pogląd zgodnie z którym, dopuszczalne jest zawieranie odrębnych umów o pracę, między tymi samymi podmiotami (istnienie między nimi więcej niż jednego stosunku pracy), jeżeli ich przedmiotem ma być praca innego rodzaju niż wcześniej umówiona (wynikająca z wcześniej nawiązanej umowy o pracę) (por. m.in. wyrok Sądu Najwyższego z 8.01.1981 r., II URN 186/80; wyrok Sądu Najwyższego z 13.03.1997 r., I PKN 43/97).
W przypadku równoczesnych umów o pracę, zawartych pomiędzy tymi samymi stronami, każdy z powstałych na ich podstawie stosunków pracy powinien być postrzegany jako odrębna więź prawna. Innymi słowy, z punktu widzenia wzajemnych praw i obowiązków wypływających ze stosunku pracy, każda z umów zawartych z pracownikiem pozostającym w podwójnym zatrudnieniu traktowana będzie tak, jakby była zawarta z zupełnie inną osobą (fikcja prawna).
Skomentuj