
Wydłużenie okresu rozliczeniowego a obowiązek zawiadomienia PIP
Czy należy zawiadamiać PIP o każdym wydłużeniu okresu rozliczeniowego?
Pytanie od czytelnika:
W naszym 40-osobowym przedsiębiorstwie stosujemy podstawowy oraz równoważny system czasu pracy w 1-miesięcznym okresie rozliczeniowym. Chcielibyśmy wydłużyć ten okres do 3 miesięcy dla każdego z tych systemów czasu pracy.
Z uwagi na liczebność załogi nie mamy regulaminu pracy. Przedsiębiorstwo nie jest objęte działaniem organizacji związkowej.
Czy o fakcie wydłużenia okresów rozliczeniowych zobligowani jesteśmy poinformować Państwową Inspekcję Pracy?
Zgodnie z art. 150 § 1 kodeksu pracy (dalej: KP), systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy ustala się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.
Co do zasady, w każdym systemie czasu pracy, jeżeli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technicznymi lub dotyczącymi organizacji pracy, okres rozliczeniowy może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 12 miesięcy, przy zachowaniu ogólnych zasad dotyczących ochrony bezpieczeństwa i zdrowia pracowników (zob. art. 129 § 2 KP). Natomiast na zasadach określonych w art. 135 § 2 i 3 KP możliwe jest wydłużenie standardowo przewidzianego dla równoważnego systemu czasu pracy 1-miesięcznego okresu rozliczeniowego.
Skomentuj