
Wymiar czasu pracy pracownika niepełnosprawnego w okresie oczekiwania na wydanie kolejnego orzeczenia
W jakim wymiarze (7 czy 8 godzin) planować pracę pracownikowi w okresie pomiędzy kolejnymi orzeczeniami o stopniu niepełnosprawności?
Pytanie od czytelnika:
Zatrudniamy pracownika, który od paru lat ma orzeczony umiarkowany stopień niepełnosprawności i w związku z tym jest objęty obniżoną normą czasu pracy, tj. 7 godzin na dobę i 35 godzin w tygodniu. Pracuje na pełnym etacie.
Obecnie przebywa na dłuższym zwolnieniu lekarskim, w trakcie którego upłynął termin poprzedniego orzeczenia stwierdzającego stopień niepełnosprawności. Pracownik rozpoczął odpowiednią procedurę i jest w trakcie oczekiwania na wydanie kolejnego orzeczenia. Z uzyskanych od niego informacji wynika, że orzeczenie to uzyskał lecz jest to orzeczenie stwierdzające lekki stopień niepełnosprawności. W związku z tym złożył odwołanie do wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności. Niebawem zakończy okres chorobowego i powróci do pracy.
W jakim wymiarze powinniśmy planować jego pracę, jeżeli do tego czasu procedura odwoławcza nie zakończy się i tym samym nie uzyska on orzeczenia o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności?
Szczególną regulację odnoszącą się do norm czasu pracy osób niepełnosprawnych zawiera art. 15 ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2024 r. poz. 44 ze zm.) – dalej jako: „RehU”.
Zgodnie z jego treścią, czas pracy osoby niepełnosprawnej uzależniony jest od stopnia jej niepełnosprawności i w odniesieniu do pracowników z orzeczeniem o lekkim stopniu niepełnosprawności nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin w tygodniu (art. 15 ust. 1 RehU), zaś w odniesieniu do pracowników z orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin w tygodniu (art. 15 ust. 2 RehU).
Skomentuj