
Rodzaje i cele badań technicznych dla UTB
Urządzenia transportu bliskiego to maszyny techniczne, na których należy wykonywać badania techniczne.
Urządzenia Transportu Bliskiego (UTB) pozwalają na przemieszczanie ładunków na niewielkich dystansach, a ich przeznaczenie i typ zależą przede wszystkim od przestrzeni, w której są wykorzystywane. UTB z powodzeniem znajdują zastosowanie w: zakładach produkcyjnych, magazynach czy placach budów. W artykule przedstawiamy rodzaje badań technicznych jakie są przewidziane dla tych urządzeń.
Wyróżniamy trzy rodzaje badań technicznych UTB:
- odbiorcze – wykonywane po zakończeniu wytwarzania UTB, w warunkach jego gotowości do pracy, przed wydaniem decyzji zezwalającej na eksploatację,
- okresowe – wykonywane w toku eksploatacji UTB objętego dozorem pełnym,
- doraźne – wykonywane po naprawie, modernizacji, wymianie elementów nośnych lub zmianie miejsca pracy: eksploatacyjne, kontrolne, powypadkowe lub poawaryjne.
Baddania odbiorcze mają na celu m.in. sprawdzenie, czy UTB może być przekazane do bezpiecznej eksploatacji.
Zakres badania odbiorczego obejmuje:
- identyfikację UTB i sprawdzenie jego oznakowania;
- sprawdzenie: zaświadczeń kwalifikacyjnych konserwującego lub obsługującego UTB, jeżeli uczestniczą w badaniu, wyposażenia oraz stanu technicznego UTB, sposobu zainstalowania i przeznaczenia UTB, zgodnie z instrukcją eksploatacji;
- przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTB, mechanizmy oraz urządzenia zabezpieczające i urządzenia ochronne działają prawidłowo.
Badania okresowe mają na celu m.in. sprawdzenie, czy nie powstały uszkodzenia lub zmiany stanu UTB mające wpływ na bezpieczeństwo jego eksploatacji, czy istnieją i pracują prawidłowo niezbędne urządzenia zabezpieczające i urządzenia ochronne, jak również czy UTB wymaga przeprowadzenia działań naprawczych.
Swoim zakresem obejmują:
- sprawdzenie: księgi rewizyjnej i dziennika konserwacji, protokołów pomiarów elektrycznych, zaświadczeń kwalifikacyjnych konserwującego lub obsługującego UTB, jeżeli uczestniczą w badaniu,
- oględziny UTB w miejscach dostępnych,
- przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTB, mechanizmy, urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo.
Badania doraźne eksploatacyjne mają na celu sprawdzenie czy:
- dokonana naprawa, modernizacja lub wymiana elementu, demontaż i ponowny montaż UTB na nowym miejscu pracy nie mają wpływu na bezpieczną eksploatację UTB;
- UTB jest zgodne z przedłożoną dokumentacją;
- instalacja i przeznaczenie UTB są zgodne z instrukcją eksploatacji;
- umieszczone na UTB napisy ostrzegawcze, informacje i instrukcje są czytelne.
Badania doraźne eksploatacyjne przeprowadza się w przypadku:
- wymiany: cięgien nośnych, urządzeń chwytających, zespołu napędowego lub elementów zespołu napędowego, działającego na zasadzie sprzężenia ciernego, mechanizmu podnoszenia lub mechanizmu zmiany wysięgu, urządzeń zabezpieczających, w szczególności ogranicznika prędkości, urządzeń chwytnych, ogranicznika obciążenia;
- po naprawie lub modernizacji UTB,
- po zmianie miejsca pracy UTB wymagającej jego demontażu i ponownego montażu,
- po wykonaniu oceny stanu technicznego UTB po przekroczeniu jego resursu.
Swoim zakresem obejmują:
- sprawdzenie księgi rewizyjnej UTB i dziennika konserwacji oraz dokumentacji uzupełniającej,
- sprawdzenie protokołów pomiarów,
- sprawdzenie zaświadczeń kwalifikacyjnych konserwującego lub obsługującego UTB, jeżeli uczestniczą w badaniu,
- sprawdzenie prawidłowości zainstalowania i przeznaczenia UTB, zgodnie z instrukcją eksploatacji UTB,
- przeprowadzenie prób funkcjonowania UTB w zainstalowanej wersji montażowej z obciążeniem wystarczającym do stwierdzenia, że sterowanie i ruchy robocze UTB, mechanizmy i urządzenia zabezpieczające i ochronne działają prawidłowo
– o ile nie uzgodniono z organem właściwej jednostki dozoru technicznego innego zakresu badania.
Badania doraźne kontrolne, których cel i zakres odpowiada celowi i zakresowi badania okresowego.
Badania doraźne powypadkowe lub poawaryjne przeprowadza się w celu określenia stanu technicznego UTB oraz przyczyn nieszczęśliwego wypadku lub niebezpiecznego uszkodzenia.
Badanie takie organ właściwej jednostki dozoru technicznego przeprowadza po otrzymaniu zawiadomienia lub informacji dotyczących niebezpiecznego uszkodzenia lub nieszczęśliwego wypadku związanych z eksploatacją UTB.
Zakres takiego badania oraz niezbędną dokumentację ustala organ właściwej jednostki dozoru technicznego.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego (Dz. U. poz. 2176).
Skomentuj