Rozporządzenie ws. bezpieczeństwa i higieny pracy jest odpowiedzią na potrzeby pracowników - przekazała PAP minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg. Wśród zaproponowanych rozwiązań jest m.in. refundacja zakupu szkieł kontaktowych.
Wchodzące od 17 listopada br. zmiany regulują przepisy dot. monitorów ekranowych, krzeseł oraz obowiązku zapewnienia okularów lub szkieł kontaktowych korygujących – zauważyła radca prawny Dominika Domiańska-Drzazga. Zaznaczyła, że pracodawcy mają sześć miesięcy na dostosowanie się do przepisów.
Dotychczasowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy monitorach ekranowych były z 1998 r., a dokładniej mówiąc chodzi o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Ze względu na posunięty postęp technologiczny w ciągu ostatnich lat, mający znaczący wpływ na sposób organizacji stanowisk pracy, w szczególności poprzez upowszechnienie wykorzystywania systemów przenośnych (np. laptopów) do wykonywania pracy, konieczne stało się dostosowanie brzmienia rozporządzenia do zmian technologicznych, które nastąpiły od czasu jego wydania.
Chociaż biura wydają się jednymi z najbezpieczniejszych miejsc pracy, także one muszą być dostosowane do zasad BHP. Pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom bezpieczne, higieniczne i komfortowe warunki. Szczegółowe wymagania są określone przepisami prawa. Regulacje wskazują, na jakie czynniki zwracać uwagę i w jaki sposób zaadaptować pomieszczenia biurowe, aby zminimalizować ryzyko wypadków.
Nie ma wątpliwości, że to właśnie koncentracja i pełne skupienie pracownika podnosi jego wydajność i efektywność w trakcie realizacji zawodowych obowiązków, zaś rozproszenie wpływa destrukcyjnie. Aranżacja i wyposażenie strefy biurowej powinna zostać zorganizowana tak, aby uwzględniała te czynniki i stwarzała zatrudnionym dobre warunki do pracy w ciszy i w spokoju. Z zastosowaniem konkretnych rozwiązań udaje się wpływać na optymalny poziom koncentracji i skupienia nie tylko w prywatnych gabinetach, ale również w biurach typu open space. Sprawdź, jakie opcje w tym celu warto wykorzystać.
Praca siedząca wymaga zachowania odpowiednich zasad BHP. Długie godziny spędzone za biurkiem mogą przynieść wiele negatywnych skutków zdrowotnych i niekorzystnie wpłynąć na ogólne samopoczucie. Niezwykle ważna jest więc odpowiednia organizacja pracy oraz dbanie o ergonomię swojego stanowiska. Jak sprawić, by praca przy komputerze nie wywoływała dyskomfortu? Jakie są najważniejsze zasady biurowego BHP?
Szwedzki zespół naukowców proponuje, by zmniejszyć obciążenie pracowników fizycznych nawet o 60 proc., wykorzystując prosty egzoszkielet. W ten sposób można zredukować zmęczenie pracowników, a także liczbę urazów i dni na zwolnieniu.
Praca zdalna i niewłaściwe stanowisko przy komputerze oraz ograniczenie aktywności fizycznej sprawiły, że w czasie pandemii u wielu osób nasiliły się bóle pleców - alarmują eksperci. Z danych ZUS wynika, że w 2020 r. było więcej zwolnień lekarskich z tego powodu niż rok wcześniej.
W obecnym czasie coraz więcej firm, ograniczając ryzyko zarażenia się pracowników koronawirusem, decyduje się na pracę zdalną. Taki system pracy jest dużym udogodnieniem, jednak w domu, nie zawsze pracownik może zorganizować sobie ergonomiczne warunki pracy. W poniższym tekście postaramy się przedstawić jak dostosować swoje „domowe biuro” do warunków jak najbardziej ergonomicznych i komfortowych.
Zbyt długie przebywanie w pozycji siedzącej sprawia, że możemy odczuwać ból. Mięśnie są wówczas utrzymywane w stanie długotrwałego napięcia, co skutkuje zmniejszeniem dopływu do nich krwi oraz uciskiem na nerwy. Ta wymuszona pozycja ciała przyczynia się do tego, że bardzo często osoby, które pracują w biurze, lub przy komputerze, skarżą się na bóle kręgosłupa. Co zrobić, aby uniknąć tych dolegliwości?