17 maja weszła w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Jest to długo (bez mała 25 lat) wyczekiwana nowelizacja przepisów bhp na stanowiskach komputerowych. Od początku listopada 2023 r., czyli od czasu opublikowania nowego przepisu, budził on wśród służby bhp znaczne poruszenie, związane często z niejednoznacznością nowych regulacji, a niekiedy z niejaką trudnością ich interpretacji. A przecież wiadomo, że wprowadzenie tych zmian wiązało się w wielu przypadkach z koniecznością poniesienia nakładów finansowych. Oddajemy głos ekspertowi w tej dziedzinie, który odnosi się do pytań kierowanych w ostatnich miesiącach przez służbę bhp do Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi.
Z dniem 17.11.2023 r. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1.12.1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. poz. 973). Nowelizacja ta w głównej mierze wynikała z konieczności dostosowania przewidzianych w nim rozwiązań do zmian technologicznych, które nastąpiły od czasu jego wydania oraz do wymogów wynikających z dyrektywy 90/270/EWG. 17 maja br. upływa termin, w którym to pracodawcy mieli obowiązek dostosowania stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe utworzonych przed 17.11.2023 r. do minimalnych wymagań określonych w znowelizowanych przepisach.
Zgodnie z Kodeksem pracy, praca zdalna to wykonywanie obowiązków w całości lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym w miejscu zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Możliwość wykonywania pracy w formie zdalnej zależy więc od rodzaju pracy, ogólnej infrastruktury technicznej, warunków lokalowych, a także od kompetencji cyfrowych pracownika.
Rozporządzenie ws. bezpieczeństwa i higieny pracy jest odpowiedzią na potrzeby pracowników - przekazała PAP minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg. Wśród zaproponowanych rozwiązań jest m.in. refundacja zakupu szkieł kontaktowych.
Wchodzące od 17 listopada br. zmiany regulują przepisy dot. monitorów ekranowych, krzeseł oraz obowiązku zapewnienia okularów lub szkieł kontaktowych korygujących – zauważyła radca prawny Dominika Domiańska-Drzazga. Zaznaczyła, że pracodawcy mają sześć miesięcy na dostosowanie się do przepisów.
Dotychczasowe przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy monitorach ekranowych były z 1998 r., a dokładniej mówiąc chodzi o rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Ze względu na posunięty postęp technologiczny w ciągu ostatnich lat, mający znaczący wpływ na sposób organizacji stanowisk pracy, w szczególności poprzez upowszechnienie wykorzystywania systemów przenośnych (np. laptopów) do wykonywania pracy, konieczne stało się dostosowanie brzmienia rozporządzenia do zmian technologicznych, które nastąpiły od czasu jego wydania.
Chociaż biura wydają się jednymi z najbezpieczniejszych miejsc pracy, także one muszą być dostosowane do zasad BHP. Pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikom bezpieczne, higieniczne i komfortowe warunki. Szczegółowe wymagania są określone przepisami prawa. Regulacje wskazują, na jakie czynniki zwracać uwagę i w jaki sposób zaadaptować pomieszczenia biurowe, aby zminimalizować ryzyko wypadków.
Nie ma wątpliwości, że to właśnie koncentracja i pełne skupienie pracownika podnosi jego wydajność i efektywność w trakcie realizacji zawodowych obowiązków, zaś rozproszenie wpływa destrukcyjnie. Aranżacja i wyposażenie strefy biurowej powinna zostać zorganizowana tak, aby uwzględniała te czynniki i stwarzała zatrudnionym dobre warunki do pracy w ciszy i w spokoju. Z zastosowaniem konkretnych rozwiązań udaje się wpływać na optymalny poziom koncentracji i skupienia nie tylko w prywatnych gabinetach, ale również w biurach typu open space. Sprawdź, jakie opcje w tym celu warto wykorzystać.
Praca siedząca wymaga zachowania odpowiednich zasad BHP. Długie godziny spędzone za biurkiem mogą przynieść wiele negatywnych skutków zdrowotnych i niekorzystnie wpłynąć na ogólne samopoczucie. Niezwykle ważna jest więc odpowiednia organizacja pracy oraz dbanie o ergonomię swojego stanowiska. Jak sprawić, by praca przy komputerze nie wywoływała dyskomfortu? Jakie są najważniejsze zasady biurowego BHP?
Szwedzki zespół naukowców proponuje, by zmniejszyć obciążenie pracowników fizycznych nawet o 60 proc., wykorzystując prosty egzoszkielet. W ten sposób można zredukować zmęczenie pracowników, a także liczbę urazów i dni na zwolnieniu.