Praca przy komputerze a BHP. Najważniejsze zasady ergonomii w pracy za biurkiem

Praca siedząca wymaga zachowania odpowiednich zasad BHP. Długie godziny spędzone za biurkiem mogą przynieść wiele negatywnych skutków zdrowotnych i niekorzystnie wpłynąć na ogólne samopoczucie. Niezwykle ważna jest więc odpowiednia organizacja pracy oraz dbanie o ergonomię swojego stanowiska. Jak sprawić, by praca przy komputerze nie wywoływała dyskomfortu? Jakie są najważniejsze zasady biurowego BHP?

Jak powinno wyglądać ergonomiczne stanowisko pracy?

Jak stworzyć wygodne i komfortowe stanowisko pracy? Niezbędne jest przede wszystkim odpowiednie wyposażenie. Biurko powinno być dostosowane do wzrostu użytkownika. Blat powinien znajdować się mniej więcej na wysokości łokci. Wiele firm decyduje się obecnie również na zakup biurek, przy których można pracować zarówno na siedząco, jak i na stojąco. Drugim elementem wpływającym na komfort pracy jest krzesło. Najczęściej wybierane są fotele obrotowe. Koniecznie krzesło powinno być wyposażone w podłokietniki – najlepiej regulowane. Przydatnym gadżetem będzie podnóżek. Poprawia krążenie w nogach i zapobiega powstawaniu żylaków. Wiele osób pracujących w pozycji siedzącej skarży się na ten problem i regularnie stosuje maści na żylaki

Na komfort pracy wpływa też rodzaj monitora i jego ustawienie. Przede wszystkim powinien on być stosunkowo duży. Odpowiedni rozmiar sprawi, że wzrok nie będzie się zbytnio męczył. Duży monitor zmniejsza też ryzyko wystąpienia migreny. Do potrzeb użytkownika powinna zostać dopasowana klawiatura i myszka. 

Dodatkowe czynniki wpływające na komfort pracy biurowej

Jakie zasady BHP wpływają na komfort pracy biurowej? Przede wszystkim przerwy. Na każdą godzinę pracy należy przeznaczyć 5 minut pauzy. Jest to minimum, które pozwoli zapewnić produktywność na stałym poziomie podczas długiego dnia pracy.

blank

Należy też zadbać o odpowiednią pozycję. Zakładanie nogi na nogi jest zdecydowanie niewskazane. Może nawet doprowadzić do wystąpienia niebezpiecznych zatorówBlog Wapteka.pl to miejsce, w którym można przeczytać więcej informacji dotyczących żylnej choroby zakrzepowej. Plecy powinny być proste, aby nie zwiększać ryzyka wystąpienia schorzeń kręgosłupa, a nogi zgięte pod kątem 90 stopni. 

blank

Najczęstsze dolegliwości pracowników biurowych

Osoby zajmujące się pracą biurową przebywają w środowisku, które zwiększa ryzyko wystąpienia niektórych schorzeń zdrowotnych. Często niezbyt korzystne oświetlenie wywołuje zmęczenie wzroku i zaburzenia koncentracji. Wymuszona pozycja siedząca przez wiele godzin obciąża mięśnie i wywołuje bóle szyi, ramion, pleców, a nawet dłoni.  Firmy korporacyjne często są środowiskiem stresującym. Praca, w której brakuje spokojnej atmosfery może prowadzić do szybszego znużenia organizmu i sprowokować popełnianie błędów. 

Jak zapobiegać problemom zdrowotnym, pracując z komputerem?

Codzienna praca przed komputerem może być komfortowa i bezpieczna dla zdrowia. Należy jednak przestrzegać podstawowych zasad BHP. Podczas przerw warto stosować ćwiczenia rozluźniające. Dobrym pomysłem może być też zaopatrzenie się w okulary ograniczające negatywne skutki nieustannej ekspozycji na szkodliwe światło niebieskie. Dobrej jakości krzesło i prosta postawa pleców pomoże ograniczyć ryzyko bólu kręgosłupa. Należy też pamiętać o równowadze między pracą, a życiem prywatnym, aby nie narażać się na funkcjonowanie w przewlekłym stresie. 

Skomentuj