Pomieszczenia pracy

Pomieszczenie pracy – pomieszczenie przeznaczone na pobyt pracowników, w którym wykonywana jest praca. Nie uważa się za przeznaczone na pobyt pracowników pomieszczeń, w których:

  • łączny czas przebywania tych samych pracowników w ciągu jednej zmiany roboczej jest krótszy niż 2 godziny, a wykonywane czynności mają charakter dorywczy bądź praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem albo konserwacją urządzeń lub utrzymaniem czystości i porządku,
  • mają miejsce procesy technologiczne nie pozwalające na zapewnienie odpowiednich warunków przebywania pracowników w celu ich obsługi, bez zastosowania środków ochrony indywidualnej i zachowania specjalnego reżimu organizacji pracy,
  • jest prowadzona hodowla roślin lub zwierząt, niezależnie od czasu przebywania w nich pracowników zajmujących się obsługą,

więcej

Pomieszczenie stałej pracy – pomieszczenie pracy, w którym łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby przekracza 4 godziny.

Pomieszczenie czasowej pracy – pomieszczenie pracy, w którym łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu jednej doby trwa od 2 do 4 godzin.

Pracodawca jest obowiązany utrzymywać pomieszczenia pracy w czystości i porządku oraz zapewnić ich okresowe remonty i konserwacje w celu zachowania wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pomieszczenia pracy i ich wyposażenie powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami.

W pomieszczeniach pracy, w których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia (wysoka temperatura, hałas, drgania, promieniowanie, gazy, pyły, pary itp.) powinny być zastosowane rozwiązania techniczne uniemożliwiające przedostawanie się tych czynników do innych pomieszczeń pracy oraz do pomieszczeń higienicznosanitarnych.

Ściany i sufity pomieszczeń pracy, w których wydzielają się substancje szkodliwe dla zdrowia pracowników lub pyły niebezpieczne pod względem wybuchowym, powinny mieć pokrycie ochronne, zabezpieczające przed adsorpcją i gromadzeniem się pyłu oraz powinny być przystosowane do łatwego czyszczenia lub zmywania.

Jeżeli ze względu na rodzaj wykonywanych robót lub rodzaj stosowanych urządzeń może zachodzić niebezpieczeństwo wybuchu, stropy, dachy i ściany pomieszczeń pracy powinny być wykonane zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa dla tego rodzaju robót lub znajdujących się tam urządzeń oraz zgodnie z przepisami techniczno-budowlanymi.

ARTYKUŁY
Co tak naprawdę wpływa na efektywność pracy?

Co tak naprawdę wpływa na efektywność pracy?

Efektywność i jakość naszej pracy zależy od wielu czynników. Na niektóre czynniki możemy wpływać sami, o innych natomiast może decydować nasz pracodawca lub przełożony.

czytaj więcej
Mikroklimat gorący w miejscu pracy

Mikroklimat gorący w miejscu pracy

Mikroklimat gorący należy do czynników szkodliwych w miejscu pracy. Może on powodować przegrzanie i naruszenie równowagi cieplnej organizmu.

czytaj więcej
Wentylacja w walce z koronawirusem

Wentylacja w walce z koronawirusem

Odpowiednia obsługa i użytkowanie instalacji sanitarnych, w tym wentylacji, wpływa na ograniczanie rozprzestrzeniania się choroby COVID-19 w środowisku pracy.

czytaj więcej
Jak bezpiecznie skorzystać z kosmetyczki i fryzjera?

Jak bezpiecznie skorzystać z kosmetyczki i fryzjera?

18 maja zostaną ponownie otwarte salony fryzjerskie i kosmetyczne. Główny Inspektor Sanitarny wydał szereg zaleceń dla ich pracowników i klientów, których powinni przestrzegać z racji trwającej nadal epidemii COVID-19.

czytaj więcej
Wytyczne przeciwepidemiczne dla przedszkoli i żłobków

Wytyczne przeciwepidemiczne dla przedszkoli i żłobków

Główny Inspektor Sanitarny opublikował szczegółowe wytyczne przeciwepidemiczne m.in. dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej i żłobków, które to wznowią działalność 6 maja.

czytaj więcej
Centra handlowe – zasady bezpieczeństwa

Centra handlowe – zasady bezpieczeństwa

4 maja działalność wznowią obiekty handlowe o powierzchni powyżej 2000 m kw. (galerie handlowe, parki handlowe). W obiektach tych będą obowiązywały zasady bezpieczeństwa w związku z trwającą nadal epidemią koronawirusa.

czytaj więcej
Zakłady pracy bez limitu do 50 osób

Zakłady pracy bez limitu do 50 osób

Zakłady pracy muszą zachować podwyższone zasady sanitarne, ale są wyłączone z zakazu zgromadzeń do 50 osób; restauracje hotelowe mogą dostarczać posiłki gościom do pokoi - powiedział PAP rzecznik rządu Piotr Müller.

czytaj więcej
Detekcja gazów w ładowalniach akumulatorów

Detekcja gazów w ładowalniach akumulatorów

Ładowalnie akumulatorów to obiekty często spotykane w dużych zakładach. Ich budowa powinna być dobrze znana, szczególnie w zakresie zabezpieczeń. Niestety rzeczywistość często bywa odmienna.

czytaj więcej
Monitoring wizyjny w zakładzie pracy - zmiany

Monitoring wizyjny w zakładzie pracy - zmiany

Obowiązujące regulacje odnoszące się do monitoringu w zakładzie pracy zostały wprowadzone do Kodeksu pracy nową ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r.

czytaj więcej
Zadbajmy o bezpieczną pracę zimą

Zadbajmy o bezpieczną pracę zimą

Główny Inspektor Pracy Wiesław Łyszczek apeluje o przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy przy odśnieżaniu dachów oraz zapewnienie właściwej temperatury w pomieszczeniach pracy!

czytaj więcej
Bezpieczna praca w restauracjach

Bezpieczna praca w restauracjach

Jakie są najważniejsze przepisy BHP w gastronomii? Jakie wymogi musi spełniać restauracja pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy?

czytaj więcej
Odpowiednie oświetlenie stanowisk pracy

Odpowiednie oświetlenie stanowisk pracy

Odpowiednie dopasowanie systemów świetlnych do indywidualnych potrzeb zatrudnionych, a także do wymagań poszczególnych stanowisk pracy i branż wpływa na efektywność oraz produktywność pracy.

czytaj więcej