Minimalna temperatura w miejscu pracy
Przed nami sezon zimowy, który przypada na czas wyjątkowo wysokiej inflacji i wzrostu cen ogrzewania. Można spodziewać się, że z powodu szukania oszczędności temperatura w miejscach pracy będzie niższa niż w poprzednich latach. W poniższym tekście odpowiadamy na pytanie: jaką temperaturę powinien zapewnić pracodawca w miejscu pracy?
Jaka powinna być zapewniona najniższa temperatura w miejscu pracy?
Według przepisów płynących z rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania) nie niższą niż 14°C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna oraz w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C.
Jak czytamy w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 07.07.2022 r., sygn. akt. III OSK 1343/21 powyższy przepis dotyczący zapewnienia minimalnej temperatury 14°C nie ma charakteru bezwzględnego. W przypadku, gdy względy technologiczne powodują konieczność utrzymywania w pomieszczeniu pracy temperatury niższej niż 14°C – istnieje możliwość niestosowania się do niego.
Skomentuj