
19 września – Dzień Pracownika Służby BHP
Dzień Pracownika Służby BHP przypada na 19.09. Został on wprowadzony podczas Kongresu Służby BHP w październiku 2010 r. Ostatecznie o dacie 19.09 zadecydowali delegaci na Nadzwyczajnym Zjeździe OSPSBHP w grudniu 2010 r.
19-go września pracownicy służby BHP obchodzą swoje święto. Pracownicy służby bhp odgrywają istotną rolę w zakładzie pracy. Ważne w tym zawodzie jest zarówno wykształcenie, doświadczenie, a nawet cechy osobowościowe.
Służba bezpieczeństwa i higieny pracy to wyodrębniona komórka organizacyjna jednoosobowa lub wieloosobowa. Liczba pracowników służby bhp jest ustalana przez pracodawcę, który bierze pod uwagę stan zatrudnienia oraz występujące w zakładzie warunki pracy i związane z nimi zagrożenia zawodowe, a także uciążliwości pracy.
Pracownik służby bhp oraz pracownik zatrudniony przy innej pracy, któremu powierzono wykonywanie zadań służby bhp, a także specjalista spoza zakładu pracy powinni spełniać wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania zadań służby bhp oraz ukończyć szkolenie w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników tej służby.
Służba bhp podlega bezpośrednio pracodawcy, a jeżeli jest on jednostką organizacyjną – służba bhp podlega bezpośrednio osobie zarządzającej tą jednostką.
Pracownicy służby bhp zatrudniani są na stanowiskach:
- inspektorów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy,
- starszych inspektorów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy,
- specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy,
- starszych specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy,
- głównych specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy
Ad. 1. Inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy;
Ad. 2. Starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca:
a) zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie BHP lub
b) wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
Ad. 3. Specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie BHP;
Ad. 4. Starszym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 3-letni staż pracy w służbie BHP;
Ad. 5. Głównym specjalistą do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca wyższe wykształcenie o kierunku lub specjalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy albo studia podyplomowe w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz co najmniej 5-letni staż pracy w służbie BHP.
W zawodzie BHP-owca nie tylko wykształcenie i doświadczenia mają znaczenie. Ważne są także cechy osobowości, które posiada pracownik zatrudniony w służbie bhp. Liczą się tzw. kompetencje miękkie np. samodzielność czy umiejętność przeprowadzania negocjacji.
Najbardziej pożądane, niezbędne cechy każdego pracownika służby bhp
- odwaga cywilna oraz odporność na stres i naciski,
- prawność i uczciwość,
- umiejętność przeprowadzania trudnych zadań, w sytuacji ogólnej niechęci do wydatków, nie przynoszących szybko zysku,
- otwartość na innowacje i wiedzę o ochronie pracy, ciągłe dokształcanie się,
- umiejętność wskazywania pracodawcy negatywnych skutków braku dbałości o warunki pracy, na sytuację ekonomiczną firmy i jej wizerunek.
Najbardziej niepożądane cechy każdego pracownika służby bhp
- brak cywilnej odwagi, chwiejność, postawa „nie ingerująca”, wydawanie pochopnych opinii,
- zaniedbywanie swoich obowiązków. Brak staranności w kontrolowaniu bezpieczeństwa na terenie zakładu pracy,
- działalność „w konspiracji”, niezauważalne dla otoczenia,
- postawa zdominowana biurokracją, oderwana od życia, brak cierpliwości,
- bagatelizowanie wymogów regulacji prawnych bhp (relatywizacja prawa),
- obrona za wszelką cenę swojego pracodawcy przed skutkami działań organów kontrolno-nadzorczych w dziedzinie ochrony pracy, ukrywanie przed pracodawcą „przykrych” dla niego nakazów, decyzji i zarządzeń tych organów.
Przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy są modyfikowane i aktualizowane – ważne, by pracownik służby bhp nadążał za zmianami. Konieczne działania, które powinien podjąć BHP-owiec, po ukazaniu się nowych aktów prawnych z zakresu bhp to:
- Rozpracowanie nowej regulacji prawnej. Analiza skutków jako następstwa nowej regulacji.
- Podjęcie problemu na posiedzeniu Komisji bhp.
- Dokonanie zmian (aktualizacji) w instrukcjach.
- Dokonanie zmian w organizacji pracy, technologiach, procedurach.
- Dokonanie szkoleń (instruktaży) uzupełniających.
- Uwzględnienie zmian w procedurze oceny ryzyka zawodowego.
- Wprowadzenie nowych regulacji prawnych do systemu kontroli.
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. poz. 704 oraz z 2004 r. poz. 2468).
Comments (1)
Mateusz
Wrz 22, 2020 at 10:08 AM
Świetny artykuł, jak zawsze z resztą 🙂
Reply