Bezpiecznej drogi

Okres przypadający na okolicę 1 listopada – szczególnie w pobliżu cmentarzy charakteryzuje się wzmożonym ruchem drogowym. Wyniki corocznej akcji „znicz” ukazują, że brawura, niekorzystne warunki atmosferyczne oraz zmęczenie kierowców przekładają się na zmniejszenie poziomu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków? Jak zachować się, kiedy jesteśmy świadkami wypadku?

Statystyka wypadkowa z poprzednich lat

W 2021 roku do Policji zgłoszono 22 816 wypadków drogowych mających miejsce na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu w 2019 r. miało miejsce 30 288 wypadków, a w 2020 r. zanotowano 23 540 wypadków.  W minionym roku zgłoszono 422 627 kolizji drogowych, w 2019 roku 455 454 kolizje, a w 2020 roku 382 046.

W 2021 r. najwięcej wypadków miało miejsce w czerwcu, lipcu, październiku (w tym miesiącu w wypadkach drogowych zginęło najwięcej osób). Wysoka liczba wypadków w październiku spowodowana jest pogarszającymi się warunkami atmosferycznymi.

W 2021 roku z winy kierujących pojazdami powstały 20 623 wypadki (90,4%). W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosło 1 909 osób, a 24 307 zostało rannych.

Głównymi przyczynami wypadków są:

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie.

Głównymi przyczynami wypadków z winy kierujących na autostradach są:

  • niedostosowanie prędkości,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
  • nieprawidłowa zmiana pasa ruchu,
  • zmęczenie, zaśnięcie.

Wypadki w okolicy dnia Wszystkich Świętych

Data Kierujący po spożyciu alkoholu Wypadki drogowe Zabici w wypadkach Ranni w wypadkach
31 października 2021 r. 343 61 10 77
1 listopada 2021 r. 371 42 0 50
2 listopada 2021 r. 117 92 8 94
31 października 2020 r. 240 69 11 70
1 listopada 2020 r. 287 28 3 28
2 listopada 2020 r. 140 62 6 69
31 października 2019 r. 150 75 4 92
1 listopada 2019 r. 213 66 5 93
2 listopada 2019 r. 232 59 7 74

 Zasady bezpieczeństwa

To od nas samych zależy jak będzie kształtowało się bezpieczeństwo na drodze − nieważne czy występujemy w roli kierowcy czy pieszego.

Zbiór rad dla pieszych:

  • upewnij się czy możesz bezpiecznie przejść przed wejściem na jezdnię,
  • nie przebiegaj przez jezdnię,
  • korzystaj z przejść dla pieszych,
  • poza miastem poruszaj się po lewej stronie drogi,
  • używaj elementów odblaskowych.

Zbiór rad dla kierujących:

  • dopasuj styl jazdy do warunków atmosferycznych,
  • zadbaj o sprawne wycieraczki i światła, które zapewnią dobrą widoczność,
  • z wyprzedzeniem sygnalizuj planowane manewry,
  • zachowaj bezpieczną odległość od pojazdów jadących przed tobą,
  • nie spiesz się, nadmierna prędkość jest najczęstszą przyczyną tragicznych wypadków,
  • zapinaj pasy bezpieczeństwa,
  • nigdy nie kieruj pod wpływem alkoholu.

Wypadek – co robić?

Jeśli zobaczysz wypadek w pierwszej kolejności zatrzymaj swój samochód w bezpiecznym miejscu i włącz światła awaryjne. Załóż kamizelkę odblaskową (jeśli ją masz) i bezpiecznie opuść pojazd zabierając ze sobą apteczkę i trójkąt. Ustaw trójkąt ostrzegawczy przed miejscem wypadku w odległości ok. 50 m poza obszarem zabudowanym i 100 m na autostradzie lub drodze ekspresowej. Oceń liczbę i stan poszkodowanych i zadzwoń po pomoc. Udziel pierwszej pomocy poszkodowanym. Pozostań na miejscu wypadku do przyjazdu służb ratunkowych. Jeśli jesteś uczestnikiem zdarzenia drogowego, w którym nie ma ofiar, jak najszybciej usuń pojazd z miejsca zdarzenia, tak aby nie utrudniać ruch.

Pierwsza pomoc

  • Bezpieczeństwo − dbając o własne bezpieczeństwo przystąp do udzielania pomocy,
  • Ocena przytomności − sprawdź, czy jest przytomny np. zadając mu pytania.
  • Wyznaczenie pomocnika − jeśli są świadkowie zdarzenia wyznaczamy osobę do pomocy. Należy przy tym zachowywać się zdecydowanie, wydawać krótkie i zrozumiałe polecenia. Jeśli jesteśmy sami z poszkodowanym, głośno wołamy o pomoc, a w przypadku braku osób chętnych do pomocy przechodzimy niezwłocznie do oceny oddechu poszkodowanego.
  • Ocena oddechu − przez odgięcie głowy poszkodowanego do tyłu udrażniamy drogi oddechowe. Następnie stosujemy metodę „3P”: Poczuj (zbliżamy ucho do ust i nosa poszkodowanego), Posłuchaj, Popatrz (ruchy klatki piersiowej i brzucha). Ocenę prowadzimy przez ok. 10 sekund. Jeśli zaobserwowaliśmy dwa lub więcej oddechów przyjmujemy, że poszkodowany oddycha. Jeśli oddechów było mniej przyjmujemy, że poszkodowany nie oddycha i doszło u niego do nagłego zatrzymania krążenia.
  • Wezwanie odpowiednich służb – prosimy pomocnika o wezwanie pogotowia, a sami przystępujemy do resuscytacji krążeniowo-oddechowej. Wzywający pomoc informujemy m.in. o: miejscu zdarzenia, liczbie poszkodowanych oraz ich stanie.

Resuscytacja krążeniowo-oddechowa – 30:2 (na zmianę 30 uciśnięć 2 wdechy)

Uciśnięcia klatki piersiowej − poszkodowany powinien leżeć na płaskim i twardym podłożu. Uciskamy środek klatki piersiowej splecionymi, wyprostowanymi w łokciach rękami, na ok. 5-6 cm w tempie 100-120 ucisków/min.

Oddechy ratunkowe – udrażniamy drogi oddechowe poprzez odchylenie głowy do tyłu, jedną ręką zaciskamy skrzydełka nosa poszkodowanego i wykonujemy 2 wdechy ratunkowe obejmując swoimi ustami całe usta poszkodowanego. Jeden wdech ma trwać ok. 1 sekundy i nie powinien przekraczać naszego normalnego wdechu.

Resuscytację krążeniowo-oddechowa przerywamy, gdy:

  • poszkodowany zacznie okazywać symptomy przywrócenia oddechu
  • zespół ratownictwa medycznego przejmie resuscytację,
  • zabraknie nam sił lub kontynuowanie RKO zagrozi naszemu bezpieczeństwu.

Warto przypomnieć ważne numery telefonów:

  • 112 – Europejski Numer Alarmowy,
  • 997 – Policja,
  • 999 – Pogotowie Ratunkowe,
  • 998 – Straż Pożarna,
  • 19 111 – Całodobowa Informacja Drogowa (dla Dróg Krajowych) Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Źródło:

  1. gov.pl/web/infrastruktura/
  2. gov.pl/web/gitd
  3. policja.pl
  4. lodz.policja.gov.pl/

Skomentuj