Branża: polskie firmy delegują do innych krajów ok. 75 tys. opiekunek i opiekunów rocznie
Polskie firmy delegują rocznie około 75 tys. opiekunek i opiekunów do innych krajów, głównie do Niemiec – poinformowało PAP Polskie Stowarzyszenie Opieki Domowej. W czwartek stowarzyszenie oficjalnie zainauguruje swoją działalność.
Polskie Stowarzyszenie Opieki Domowej (PSOD) jest związkiem pracodawców świadczących usługi w zakresie długoterminowej opieki domowej dla osób niesamodzielnych. Organizacja reprezentuje obecnie 16 usługodawców zatrudniających w sumie 6500 opiekunów. W czwartek PSOD oficjalnie zainauguruje działalność.
Organizacja podkreśliła, że polskie firmy z branży opieki domowej stały się potęgą na rynku europejskim. W ub. roku polskie firmy wydelegowały około 75 tys. opiekunek i opiekunów do innych krajów, głównie do Niemiec. Z usług polskich firm korzystają też klienci z Hiszpanii, Austrii i Szwajcarii.
PSOD wskazało, że mimo wspólnego unijnego rynku usług, polskie firmy walczą z wyzwaniami natury prawnej wynikającymi z niespójnych regulacji lub ich całkowitego braku; z kolei w kraju nie mogą liczyć na rozwój, bo Polaków nie stać na legalną opiekę domową, więc rodziny same opiekują się swoimi seniorami lub zatrudniają na czarno opiekunów ze wschodu.
Stowarzyszenie chce działać na rzecz wprowadzenia minimalnych standardów jakościowych w opiece domowej. Głównym postulatem jest wprowadzenie w Polsce obligatoryjnego rejestru usługodawców w obszarze opieki domowej. Wpis do takiego rejestru – zdaniem PSOD – powinien być uzależniony od spełnienia minimalnych wymogów, np. w zakresie zapewnienia personelowi dostępu do fachowej wiedzy medycznej.
„Nasze firmy opiekuńcze działają w wielu krajach i dobrze znają obowiązujące tam rozwiązania. Wiele z tych rozwiązań moglibyśmy przenieść na grunt polski. Dlatego potrzebna jest organizacja, która będzie gromadziła wiedzę w tym zakresie i dzieliła się nią z opinią publiczną oraz właściwymi instytucjami państwa. Naszym zadaniem jest promowanie dobrych praktyk i wskazywanie możliwych kierunków działania. Chcemy również walczyć ze zjawiskami, które negatywnie wpływają na reputację i wizerunek polskiej opieki w Unii Europejskiej. Największym wyzwaniem jest aktualnie szara strefa, ale również dezinformacja” – podkreślił przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Opieki Domowej Tomasz Piłat.
Związek chce też zabiegać o przejrzystą legislację i likwidację barier transgranicznych dla polskich firm opiekuńczych.
Skomentuj