Ile kosztuje bezpieczeństwo w firmie?
Panuje przekonanie, że zapewnienie pracownikom warunków bezpiecznej pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami powoduje jedynie dodatkowe koszty, nie dając wymiernych korzyści.
Do kosztów bezpieczeństwa i higieny pracy zaliczane są koszty powstałe w wyniku nieodpowiednich warunków środowiska pracy, jak i koszty wdrożenia, utrzymywania i doskonalenia systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
Poniżej przedstawiamy najczęściej ponoszone koszty związane z utrzymaniem bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.
1. Koszty związane z wdrożeniem, utrzymywaniem i doskonaleniem systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy:
- koszt przeprowadzenia przeglądu wstępnego bezpieczeństwa i higieny pracy,
- koszty związane z opracowaniem i realizacją planów osiągania celów wynikających z polityki bezpieczeństwa i higieny pracy,
- koszty monitorowania bezpieczeństwa i higieny pracy (obejmujące w szczególności koszt czasu poświęconego na monitorowanie, koszt wykorzystywanych do monitorowania przyrządów i ich utrzymywania, koszt usług związanych z monitorowaniem itp.),
- koszty związane z planowaniem i realizacją działań korygujących i zapobiegawczych (w tym koszt zmian w organizacji pracy, koszt inwestycji, koszty lekarskich badań profilaktycznych, koszty stosowanych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej oraz ich utrzymania),
- koszty szkoleń dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym szkoleń związanych z wdrożeniem i utrzymywaniem systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy,
- koszty przeprowadzenia audytów wewnętrznych i zewnętrznych itp.
2. Koszty bezpieczeństwa i higieny pracy związane z ubezpieczeniami:
- na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
- z tytułu odpowiedzialności cywilnej za skutki działalności pracodawcy w stosunku do osób trzecich.
W przypadku niezapewnienia odpowiednich warunków pracy, a tym samym zwiększenia ryzyka wypadków przy pracy, pracodawca powinien liczyć się z następującymi kosztami:
3. Koszty wypadków przy pracy:
- płatności bieżące związane z wypadkami przy pracy,
- straty majątku trwałego i obrotowego pracodawcy,
- koszty straconego czasu pracy,
- utrata przychodów pracodawcy.
4. Płatności bieżące związane z wypadkami przy pracy:
- świadczenia wypłacone przez pracodawcę poszkodowanemu,
- koszty związane z wynajęciem maszyn, zleceniem produkcji podwykonawcom, naprawami wykonanymi poza zakładem,
- koszty transportu poszkodowanego i płatnej pomocy medycznej poza zakładem pracy.
5. Straty w majątku trwałym i obrotowym:
- stracone wskutek wypadku surowce, półwyroby lub wyroby gotowe,
- wyposażenie (utrata maszyn, narzędzi, pojazdów).
6. Czas pracy stracony wskutek wypadku przy pracy – czas stracony przez poszkodowanego i inne osoby.
7. Utrata przychodów pracodawcy:
- związana z przerwą w produkcji,
- związana z obniżeniem wydajności i jakości pracy.
Uproszczony podział kosztów
Zatem czy warto inwestować w BHP?
Dbanie o bezpieczeństwo powinno być priorytetem dla pracodawcy, a także dla osób z kręgu służby bhp. Świadome dbanie o bezpieczeństwo pracowników to najlepsza reklama firmy. BHP to nie tylko ponoszenie kosztów.
Przewidywane korzyści, wynikające z poprawy stanu bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia:
Korzyści ekonomiczne:
- zapobieganie wypadkom i chorobom (w rezultacie przynosi to ograniczenie kosztów),
- ograniczenie liczby zwolnień chorobowych i zastępstw,
- poprawa stosunków z załogą,
- poprawa jakości i wzrost wydajności pracy sprzyja zainteresowaniu pracą w zakładzie,
- lepsza pozycja zakładu na rynku pracy.
Korzyści nieekonomiczne:
- ułatwienie bieżącej informacji w przebiegu produkcji i problemach codziennej pracy zatrudnionych,
- usprawnienie procesów decyzyjnych,
- utrwalenie dobrego wizerunku zakładu pracy.
Do postrzegania bezpieczeństwa pracy w kategoriach korzyści ekonomicznych dla pracodawców może przyczynić się:
- wprowadzenie motywacyjnych systemów ubezpieczeń społecznych,
- prowadzenie w zakładzie analiz ekonomicznych w całym obszarze bezpieczeństwa i higieny pracy,
- możliwe ograniczenia we współpracy z firmami zagranicznymi.
Pracodawca wiedząc ile w istocie, kosztują wypadki przy pracy i choroby zawodowe, powinien zdawać sobie sprawę, że oszczędzanie na bhp, a tym samym niezapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w istocie przynosi więcej strat niż korzyści.
Skomentuj