Kiedy pracodawca jest związany wnioskiem pracownika?

Pomimo kierowniczej roli, jaką w ramach stosunku pracy odgrywa pracodawca i wynikającego z niej organizacyjnego podporządkowania pracownika względem pracodawcy, przepisy kodeksu pracy przewidują kilka sytuacji, w których pracodawca zobowiązany jest do działania zgodnego z wolą pracownika. W tym kontekście chodzi w głównej mierze o wnioski w sprawie określonych uprawnień, które pracodawca zobligowany jest rozpatrzeć pozytywnie.

Chronologicznie rzecz ujmując, pierwszym tego typu wnioskiem jest wniosek o wypłatę wynagrodzenia za pracę i innych wynikających ze stosunku pracy świadczeń do rąk własnych pracownika (art. 221 § 3 pkt 5 KP). Regułą jest  wypłata wynagrodzenia na wskazany przez pracownika rachunek płatniczy, chyba że pracownik złożył wspomniany wniosek (art. 86 § 3 KP). Swą decyzję w przedmiotowym zakresie pracownik może zmienić w każdym czasie.

Kolejny wniosek, który obliguje pracodawcę do określonego działania został przewidziany w art. 294 § 4 KP. Na jego podstawie pracownik zatrudniony w oparciu o umowę o pracę na okres próbny może żądać od pracodawcy podania rzeczywistej przyczyny uzasadniającej jej rozwiązanie albo przyczyny nie zawarcia umowy na czas określony po ustaniu umowy na okres próbny. Na odpowiedź pracodawca ma 7 dni liczonych od daty otrzymania wniosku.

Aby zobaczyć cały artykuł, wykup abonament oraz zaloguj się.

Mam już konto - zaloguj się

Nie jesteś jeszcze Użytkownikiem Portalu Asystent BHP?

Już teraz poznaj Asystent BHP Portal i zacznij SLOW WORK – pracę we właściwym tempie

    • bez pośpiechu,
    • bez ciągłego błądzenia w gąszczu regulacji prawnych,
    • bez błędów w interpretacji przepisów,
    • bez obawy o aktualizację dokumentów i przekazywanych treści,

a zyskasz CZAS dla siebie i dla Tych, na których Ci zależy!

Nasze ceny

WYBIERZ NAJLEPSZĄ OPCJĘ

lll

MIESIĄC

75 ZŁ

mmm

KWARTAŁ

190 ZŁ

Bestseller

ROK

665 ZŁ

CO ZAWIERA PORTAL

Przydatne narzędzia

blank

Zawsze aktualne

blank

Baza wiedzy

Skomentuj