Pracownicza odpowiedzialność za odzież i obuwie robocze
Powierzona pracownikowi przez pracodawcę odzież i obuwie robocze jest własnością pracodawcy. Na pracownikach spoczywa odpowiedzialność za ewentualną utratę lub zniszczenie otrzymanego w ten sposób mienia pracodawcy.
Zgodnie z art. 2377 § 1 kodeksu pracy (dalej: KP), pracodawca jest zobowiązany do nieodpłatnego dostarczenia pracownikowi odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania określone w Polskich Normach, w dwóch przypadkach:
1) jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu,
2) ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy.
Przedstawiony sposób realizacji przedmiotowego obowiązku nie jest jedynym z możliwych. Odmiennie niż to ma miejsce w przypadku środków ochrony indywidualnej, w ramach określonych stanowisk pracy, pracodawca może dopuścić możliwość używania przez pracowników ich własnej odzieży i obuwia roboczego, w zamian za odpowiedni ekwiwalent pieniężny. Tego rodzaju rozwiązanie wymaga uprzedniej zgody pracowników, a dostarczone przez pracowników odzież i obuwie robocze muszą spełniać wszelkie wymagania w zakresie BHP.
Skomentuj