Rekompensata pracy świadczonej w wolną sobotę
Niejednokrotnie zdarza się, że pracodawca zobowiązuje nas do przyjścia do pracy w sobotę, która w grafiku została wyznaczona jako dzień wolny od pracy. W zamian za tak wykonaną pracę oddaje nam inny dzień wolny i nie chce się zgodzić na zapłatę za przepracowane godziny twierdząc, że oddanie dnia wolnego to jedyna forma rekompensaty, jaką w tej sytuacji może zastosować. Czy pracodawca postępuje zgodnie z przepisami?
W myśl art. 129 KP czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
Wynikająca z przywołanego przepisu zasada przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy zakłada, że w przeciętnym tygodniu przyjętego okresu rozliczeniowego wystąpi maksymalnie 5 dni roboczych oraz co najmniej 2 dni wolne od pracy. Pierwszym z nich będzie niedziela (zob. art. 1519 § 1 KP), natomiast wyznaczenie drugiego dnia wolnego od pracy należy do pracodawcy. Na etapie tworzenia harmonogramu czasu pracy (tzw. grafiku) pracodawca może przypisać rolę drugiego dnia wolnego z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy dowolnemu dniowi od poniedziałku do soboty. Nie musi to być stały dzień. Wręcz przeciwnie. W kolejnych tygodniach rolę tę może pełnić za każdym razem inny dzień.
Skomentuj