Samodzielne pełnienie zadań służby BHP przez pracodawcę
Pracodawca może sam zastąpić służbę BHP, jeżeli zatrudnia do 50 pracowników. W pytaniu naszego czytelnika odpowiadamy, czy jako pracodawca ma obowiązek realizować osobiście wszystkie zadania służby zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy?
Pytanie czytelnika:
Wraz z żoną prowadzimy niewielką sieć osiedlowych sklepów spożywczych, w których zatrudniamy w sumie 39 pracowników. Jestem absolwentem podyplomowych studiów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. W związku z tym podjąłem decyzję, że zadania służby BHP będę pełnił samodzielnie.
Czy w takim układzie zobligowany jestem realizować osobiście każde z zadań wymienionych w katalogu zawartym w § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy?
Przede wszystkim zastanawia mnie, czy muszę wykonywać obowiązki określone np. w pkt. 2, 3 oraz 8 ujęte we wspomnianym wykazie. Wiązałoby to się bowiem z absurdalną sytuacją wykonywania określonych tam czynności niejako z samym sobą.
Obowiązek utworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy, będącej wyodrębnioną jednostką w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa, spoczywa na każdym pracodawcy zatrudniającym ponad 100 pracowników (zob. art. 23711 § 1 kodeksu pracy – dalej: KP). W przypadku pracodawcy zatrudniającego nie więcej niż 100 pracowników utworzenie służby BHP jest fakultatywne, a w wyjątkowych przypadkach również inspektor pracy może nakazać jej utworzenie, jeżeli jest to uzasadnione stwierdzonymi zagrożeniami zawodowymi (zob. art. 23711 § 4 KP).
Skomentuj