Badanie: 84 proc. firm planuje podniesienie cen produktów i usług

84 proc. firm przewiduje w najbliższych miesiącach podniesienie cen oferowanych produktów i usług o kilkadziesiąt procent. Podwyżki cen częściej planują większe firmy – wynika z badania przeprowadzonego wśród przedsiębiorców na zlecenie Konfederacji Lewiatan.

Zgodnie z przeprowadzonym przez CBM Indicator na zlecenie Konfederacji Lewiatan cyklicznym badaniem „Indeks biznesu” 84 proc. przedsiębiorstw uważa, że ceny oferowanych przez nie produktów i usług będą musiały wzrosnąć w najbliższych miesiącach o kilkadziesiąt procent w związku z rosnącymi cenami energii.

„Spodziewane są kolejne, wzrosty cen prądu, ogrzewania i benzyny. W tym kontekście firmy przewidują, że będą musiały podwyższyć ceny swoich produktów i usług o kilkadziesiąt procent. Tak uważa 84 proc. przedsiębiorstw. Tylko 12 proc. nie planuje podwyżek, a 4 proc. nie ma zdania w tej sprawie” – wskazano w piątkowym podsumowaniu wyników badania.

Znaczące podniesienie cen przewiduje 90 proc. dużych firm, 85 proc. średnich oraz 84 proc. małych. Tylko 8 proc. dużych firm, 11 proc. średnich i 12 proc. małych nie spodziewa się wzrostu cen na swoje produkty i usługi – dodano.

Obok wzrostu cen produktów i usług ankietowane spółki w większości przewidują podwyżki płac pracowników.

„69 proc. firm nie zgadza się ze stwierdzeniem, że płace pracowników w firmie nie będą rosły. 25 proc. jest przeciwnego zdania, a 6 proc. nie ma zdania w tej sprawie” – wskazała Konfederacja Lewiatan.

Jak zaznaczyła organizacja, ze stwierdzeniem, że płace pracowników nie będą rosły, nie zgadza się 80 proc. dużych przedsiębiorstw, 76 proc. średnich i 66 proc. małych.

Cykliczne badanie nastrojów przedsiębiorców „Indeks biznesu” przeprowadził w listopadzie br. na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców CBM Indicator na zlecenie Konfederacji Lewiatan.

Skomentuj