Uprawnienia do wymiany źródeł światła
Jakie uprawnienia potrzebne są pracownikowi, aby mógł wymienić żarówkę w zakładzie pracy?
Z uwagi na specyfikę pracy naszej firmy zatrudniamy wyłącznie pracowników administracyjno-biurowych oraz dwie osoby do sprzątania.
Jakiś czas temu jeden z pracowników biurowych uległ wypadkowi przy wymianie świetlówek w pomieszczeniu, w którym wykonuje pracę. Wszedł na postawione na stole krzesełko w celu odpięcia zaczepów oprawy rastrowej, stracił równowagę i spadł na podłogę. Po przeprowadzeniu procedury powypadkowej, zdarzenie zostało odnotowane w zakładowym rejestrze wypadków przy pracy.
Podczas ostatniej kontroli naszego zakładu pracy, przeprowadzający ją inspektor pracy interesował się m.in. zagadnieniami związanymi z wypadkami przy pracy, przeglądając zgromadzoną dokumentację powypadkową, w tym wspomniany rejestr.
Pośród wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym zapisał zalecenie o treści: „Zapewnić, aby prace instalacyjne, w tym prace związane z wymianą źródeł światła wykonywane były wyłącznie przez osoby posiadające wymagane uprawnienia”.
Czy rzeczywiście do wymiany świetlówek potrzebna jest osoba z uprawnieniami elektryka?
Pracodawca jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo osób wykonujących pracę na terenie prowadzonego przez siebie zakładu pracy. Jedną z konsekwencji tego faktu jest zakaz dopuszczania pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy (por. art. 2373 § 1 KP).
Skomentuj