
Wymagania dla organizatorów Imprez Sylwestrowych
Okres świąteczno-noworoczny obfituje w uroczystości podczas których należy zachować szczególne bezpieczeństwo. Wymagania stawiane są zwłaszcza organizatorom imprez z udziałem ponad 50 osób, w tym bali sylwestrowych.
Organizator imprezy przed jej rozpoczęciem powinien przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo pożarowe i sprawdzić warunki jego przestrzegania w obiekcie.
Organizator imprezy powinien zapewnić odpowiednie warunki ewakuacji ludzi w przypadku zagrożenia, a w szczególności:
- Co najmniej dwa wyjścia ewakuacyjne z pomieszczeń, w których przebywać może więcej niż 50 osób, lub których powierzchnia przekracza 300 m2, z drzwiami o szerokości dostosowanej do liczby osób mogących przebywać jednocześnie w pomieszczeniu, licząc 0,6 m na 100 osób, lecz nie mniej niż 0,9 m na każde drzwi o wymaganym kierunku otwierania się zgodnie z kierunkiem ewakuacji,
- Odległości od najdalszego miejsca, w którym może przebywać człowiek do wyjścia z pomieszczenia – nie może przekraczać ona 40 m,
- Odległości od wyjścia z pomieszczenia do drzwi klatki schodowej lub drzwi prowadzących na zewnątrz budynku – dopuszczalna odległości maksymalnie 20 m, aczkolwiek z uwagi na możliwą ewakuacje jednocześnie ponad 50 osób zalecana jest odległość 10 m,
- Zapewnienie drożności dróg ewakuacyjnych – nie zastawiania ich, nie składowania na nich materiałów palnych itp.,
- Zapewnienie łatwości otwierania drzwi ewakuacyjnych pomieszczeń na klatki schodowe, z klatek schodowych i na zewnątrz budynku.
Uwaga!
W przypadku wystroju wnętrz nie należy stosować elementów wyposażenia, dekoracji i wykładzin podłogowych z materiałów i wyrobów łatwo zapalnych. Zakazuje się także stosowania na drogach komunikacji ogólnej (służących celom ewakuacji) materiałów i wyrobów budowlanych łatwo zapalnych.
Organizator imprezy powinien zadbać o sprawność działania urządzeń przeciwpożarowych, które stanowią zabezpieczenie przeciwpożarowe obiektu, takich jak:
- systemów sygnalizacji przeciwpożarowej,
- dźwiękowych systemów ostrzegawczych,
- sprzętu gaśniczego,
- hydrantów wewnętrznych,
- telefonów umożliwiających łączność z najbliższą jednostką Państwowej Straży Pożarnej.
Ważne jest również zapewnienie łatwego dostępu do:
- gaśnic,
- miejsc uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych,
- przeciwpożarowych wyłączników i tablic rozdzielczych prądu elektrycznego oraz kierunków instalacji gazowej,
- wyjść ewakuacyjnych,
- widocznego wykazu telefonów alarmowych oraz instrukcji postępowania na wypadek pożaru.
Ważne!
Drogi ewakuacyjne, miejsca usytuowania i uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych, telefonów, przeciwpożarowych wyłączników prądu oraz gaśnic powinny być oznakowane zgodnie z Polskimi Normami.
Przy organizacji imprez zasadniczym zadaniem organizatora jest zapewnienie znajomości przez pracowników obsługi i służbę ochrony obiektu – zasad postępowania na wypadek powstania pożaru, a w szczególności:
- Zasad organizacji i prowadzenia ewakuacji,
- Sposobu alarmowania Państwowej Straży Pożarnej lub służb ratowniczych działających w obiekcie,
- Zasad użycia gaśnic i uruchamiania urządzeń przeciwpożarowych znajdujących się w obiekcie.
Oprócz wyżej wymienionych wymagań organizator imprezy powinien również zapewnić:
- Przejezdność dróg pożarowych i dostęp do obiektu dla jednostek ratowniczych,
- Właściwy dobór i wykonanie ogrzewania oraz instalacji elektroenergetycznych,
- Aktualne badania instalacji elektrycznych i odgromowych.
Na co w trakcie trwania imprezy należy zwrócić uwagę?
W trakcie trwania imprezy należy zwrócić uwagę na:
- Zapewnienie stałego nadzoru nad przebiegiem imprezy przez wyznaczone służby lub osoby, zapoznane z zasadami postępowania na wypadek powstania pożaru lub innego zagrożenia,
- Przestrzeganie zakazu używania ognia otwartego i palenia tytoniu w miejscach do tego celu nieprzeznaczonych,
- Utrzymanie drożności dróg ewakuacyjnych i możliwości natychmiastowego otwarcia wszystkich drzwi ewakuacyjnych,
- Zapewnienie przejezdności dróg pożarowych i dostępu do obiektu dla jednostek ratowniczych,
- Sprawność i jakość połączeń elektrycznych urządzeń nagłaśniających i oświetleniowych,
- Zachowanie bezpieczeństwa podczas stosowania efektów specjalnych,
- Przestrzeganie zakazu stosowania efektów pirotechnicznych wewnątrz pomieszczeń,
- Stosowanie się do postanowień instrukcji obsługi wyrobów pirotechnicznych, w której określony jest sposób bezpiecznego użytkowania,
- Przestrzeganie ogólnych zasad bezpieczeństwa przez uczestników imprezy.
Imprezy masowe
Wiele miast w noc sylwestrową i nie tylko organizuje imprezy masowe. Co należy rozumieć pod pojęciem imprezy masowej?
Szczegółowa definicja imprezy masowej znajduje się w ustawie z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (J.t.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1160). Zgodnie z tą ustawą poprzez imprezę masową rozumie się imprezę artystyczno-rozrywkową lub sportową, na której liczba miejsc dla osób na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej wynosi – nie mniej niż 1.000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy – nie mniej niż 500 dla imprezy artystyczno-rozrywkowej oraz nie mniej niż 300 dla imprezy sportowej (nie dotyczy imprez odbywających się w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych podobnych obiektach, także imprez organizowanych w szkołach i placówkach oświatowych przez zarządzających tymi szkołami i placówkami, organizowanych w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży, imprez sportowych organizowanych dla sportowców niepełnosprawnych oraz sportu powszechnego o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępnym i nieodpłatnym, organizowanych na terenie otwartym).
Obowiązek zabezpieczenia imprezy masowej spoczywa na organizatorze, ale także na: wójcie, burmistrzu, prezydencie miasta, wojewodzie, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostkach organizacyjnych ochrony przeciwpożarowej.
Organizator imprezy masowej musi spełniać określone wymogi w zakresie:
- Zapewnienia bezpieczeństwa osobom uczestniczącym w imprezie,
- Ochrony porządku publicznego,
- Zabezpieczenia imprezy pod kątem medycznym,
- Zapewnienia odpowiedniego stanu technicznego obiektów budowlanych wraz ze służącymi tym obiektom instalacjami i urządzeniami technicznymi, w szczególności przeciwpożarowymi i sanitarnymi.
Oprócz tego organizator imprezy powinien przede wszystkim zapewnić:
- Spełnienie wymogów określonych w przepisach prawa, w szczególności w przepisach budowlanych, sanitarnych i dotyczących ochrony przeciwpożarowej,
- Służbę porządkową i informacyjną,
- Pomoc medyczną oraz zaplecze higieniczno-sanitarne,
- Drogi ewakuacyjne oraz drogi umożliwiające dojazd jednostkom ratowniczo-gaśniczym i innym służbom interwencyjnym,
- Warunki do zorganizowania łączności pomiędzy służbami biorącymi udział w zabezpieczeniu imprezy,
- Sprzęt ratowniczy i gaśniczy oraz środki gaśnicze niezbędne przy zabezpieczeniu działań ratowniczo-gaśniczych,
- Uzyskanie zezwolenia od właściwego terenowo organu administracji samorządowej na przeprowadzenie imprezy masowej.
Przy organizacji imprez z użyciem wyrobów pirotechnicznych należy dodatkowo uwzględnić następujący zasady:
- Pokazy powinny być organizowane na otwartym terenie, przy czym minimalna odległość stanowisk odpalania materiałów z ukierunkowaniem na otwartą przestrzeń nie powinna być mniejsza niż 25 m od budynków i 50 m od miejsc dla publiczności,
- Lokalizacja miejsca pokazów powinna uwzględniać spełnienie wymogów co do odległości od terenów leśnych, stogów itp., wynikających z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów
Zapamiętaj!
Podczas ewakuacji:
- Należy podporządkować się poleceniom osób odpowiedzialnych za przebieg ewakuacji,
- Należy kierować się do wyjść ewakuacyjnych zgodnie z kierunkiem znaków ewakuacyjnych lub instrukcji przekazywanych poprzez dźwiękowy system ostrzegawczy,
- Przy silnym zadymieniu dróg ewakuacyjnych należy poruszać się w pozycji pochylonej, starając się trzymać głowę jak najniżej ze względu na mniejsze zadymienie panujące w dolnych partiach pomieszczeń i dróg ewakuacyjnych. Usta i drogi oddechowe należy w miarę możliwości zasłaniać chustką zmoczoną w wodzie – sposób ten ułatwia oddychanie. Podczas ruchu przez mocno zadymione odcinki dróg ewakuacyjnych należy poruszać się wzdłuż ścian, by nie stracić orientacji co do kierunku ruchu,
- Po opuszczeniu obiektu wolno wrócić do niego dopiero po uzyskaniu zgody osób kierujących ewakuacją,
- W czasie ewakuacji nie wolno używać wind.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (J.t.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1160),
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (J.t.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1422, z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. poz. 719).
Źródło:
Skomentuj