Zaświadczenie o zatrudnieniu i wysokości wynagrodzenia do celów prywatnych
W praktyce działów kadr niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, gdy pracownik zwraca się o wydanie zaświadczenia o zatrudnieniu i wysokości otrzymywanego wynagrodzenia. Uzyskane w ten sposób zaświadczenie jest pracownikowi potrzebne w celu przedłożenia podmiotowi trzeciemu (np. w urzędzie, banku, spółdzielni mieszkaniowej, pomocy społecznej itp.). Rozważenia wymaga zagadnienie podstawy prawnej, na której pracownik mógłby oprzeć swój wniosek o wydanie przedmiotowego zaświadczenia.
Procedura wydawania zaświadczeń o zatrudnieniu i wysokości otrzymywanego wynagrodzenia nie została uregulowana w przepisach prawa pracy. Brak jest zatem określonej formy czy treści tego typu dokumentu. W praktyce najczęściej sam zainteresowany, czyli pracownik przedkłada w zakładzie pracy druk do wypełnienia uzyskany od podmiotu, któremu owo zaświadczenie ma przedstawić.
Treść tego typu dokumentu, poza danymi osobowymi i teleadresowymi pracownika, zawiera m.in. informację o rodzaju umowy o pracę, na której aktualnie zatrudniony jest pracownik, wysokość otrzymywanego wynagrodzenia (z uwzględnieniem struktury składających się na to wynagrodzenie składników), wymiar etatu, czy zajmowane stanowisko pracy. Czasem w zaświadczeniu tym wymagane jest podanie informacji o tym, czy pracownik nie jest objęty wypowiedzeniem umowy o pracę lub czy zakład pracy nie znajduje się w stanie upadłości lub likwidacji.
Skomentuj