Wymagana temperatura na stanowiskach pracy w okresie zimowym, a kryzys energetyczny
Zima dalej trwa, dlatego przypominamy o przepisach dotyczących wymaganych temperatur na stanowiskach pracy właśnie w tym okresie na przykładzie pytania przesłanego przez czytelnika.
Pytanie:
Jestem zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym w przedsiębiorstwie produkcyjnym. W okresie zimowym w naszej firmie tradycyjnie powraca problem niedogrzanych pomieszczeń. Niskie temperatury panują nie tylko na hali produkcyjnej, ale również w pomieszczeniach biurowych. Pracodawca tłumaczy się koniecznością oszczędzania w związku z wysokimi kosztami ogrzewania.
Czy jednak może to być powód usprawiedliwiający niezapewnienie komfortowych warunków zatrudnienia, o których mowa w przepisach? Jakie więc ostatecznie wysokości temperatur pracodawca powinien zapewnić w pomieszczeniach biurowych i w pomieszczeniach hali produkcyjnej?
Punktem wyjścia do odpowiedzi na przedstawione zapytanie jest wynikający z art. 15 KP, spoczywający na pracodawcy, obowiązek zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy niezagrażających zdrowiu lub życiu pracowników. O niezwykłej wadze tego obowiązku świadczy fakt, iż ustawodawca nadał mu charakter zasady prawa pracy.
Skomentuj