
Czy pracodawca może nakazać pracownikowi sprzątanie toalet lub pomieszczeń socjalnych?
Zdarzają się sytuacje, kiedy firmy nie zatrudniają osób sprzątających, a wymagają od swoich pracowników dbania o porządek i czystość w miejscu pracy. Zachowanie porządku w miejscu pracy nie powinno budzić żadnych kontrowersji. Jednak, co w przypadku, kiedy pracodawca nakazuje pracownikowi wykonywanie prac, które nie wynikają z umowy o pracę np. sprzątanie toalety czy pomieszczenia socjalnego?
Co mówią przepisy?
Jak czytamy w rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy rolą pracodawcy jest zapewnienie pracownikom pomieszczenia i urządzenia higienicznosanitarne, których rodzaj, ilość i wielkość powinny być dostosowane do liczby zatrudnionych pracowników, stosowanych technologii i rodzajów pracy oraz warunków, w jakich ta praca jest wykonywana. Wymagania dla pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia, w którym znajduje się m.in. punkt mówiący, że to właśnie pracodawca jest obowiązany utrzymywać pomieszczenia higienicznosanitarne oraz znajdujące się w nich urządzenia w stanie zapewniającym bezpieczne i higieniczne korzystanie z nich przez pracowników.
Pracodawca zatrudniający do dwudziestu pracowników powinien zapewnić im co najmniej ustępy i umywalki, a także warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej (domowej), roboczej i ochronnej oraz do higienicznego spożywania posiłków. Jeżeli w zakładzie pracy takiego pracodawcy nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i prace brudzące lub nie występują szczególne wymagania sanitarne, miejsca do spożywania posiłków, przechowywania odzieży oraz umywalki mogą znajdować się w jednym pomieszczeniu.
Skomentuj