Czy w służbie BHP mogą być zatrudnieni dwaj główni specjaliści?
Czy stanowisko głównego specjalisty w dziale BHP mogą piastować jednocześnie dwaj pracownicy?
Pytanie od czytelnika
Jesteśmy zakładem pracy, który zatrudnia ponad 100 pracowników, w związku z tym posiadamy służbę BHP. Obecnie w tej komórce zatrudnione są 3 osoby na stanowiskach: głównego specjalisty do spraw BHP, starszego specjalisty do spraw BHP oraz inspektora do spraw BHP.
Pracownik zajmujący stanowisko starszego specjalisty posiada identyczne wykształcenie (studia o specjalności w zakresie BHP) oraz staż pracy w służbie BHP jak nasz główny specjalista. Nie inaczej przedstawia się rzecz z ich wiedzą merytoryczną i fachowością. Chcielibyśmy, aby obydwaj zajmowali stanowisko głównego specjalisty. Będzie się to oczywiście wiązało z podwyżką wynagrodzenia dla obecnego starszego specjalisty. Sytuacja taka trwałaby jedynie przez pewien czas, bowiem za niespełna pół roku nasz obecny główny specjalista do spraw BHP ma zamiar rozwiązać z nami umowę o pracę w związku z przejściem na emeryturę. Po jego odejściu będziemy chcieli zatrudnić jeszcze jednego pracownika do tego działu, aby zachować 3-osobowy skład.
Reguły dotyczące organizacji służby BHP zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2.09.1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. poz. 704 ze zm.). Przepisy rozporządzenia ustanawiają zamknięty katalog stanowisk w omawianej komórce organizacyjnej, określając przy tym wymagania kwalifikacyjne niezbędne do spełnienia przy ich obsadzie.
Skomentuj